Mig-21
MiG-21
Mikojan-Gurjevič MiG-21 | |
---|---|
Polský MiG-21bis | |
Typ: | stíhací letoun |
Výrobce: | Mikojan-Gurjevič |
První let: | 14. června 1956 |
Hlavní uživatel: | SSSR Indie, Rumunsko, Vietnam, Československo, Česká republika |
Vyrobeno: | 10 158 ks v SSSR 194 ks v ČSSR |
Sovětský stíhací letoun Mikojan-Gurjevič MiG-21 (V kódu NATO dostal označení Fishbed) navazuje na konstrukci experimentálních letounů Je-2, Je-4, Je-2A a Je-5. První vzlet stroje Je-4, s pilotem Grigorijem Alexandrovičem Sědovem za řízením, se uskutečnil 16. června 1956. Za skutečný prototyp budoucího MiGu 21 ale můžeme označit až stroj Je-6 (tento stroj byl během zkoušek zcela zničen havárií, při které přišel o život zkušební pilot Vladimir Andrejevič Něfědov).
Sériová výroba byla zahájena roku 1959, ale pochopitelně zavedením do výroby vývoj letounu neskončil. Další změny konstrukce byly mj. ověřeny na stroji Je-66.
Letouny MiG-21 byly i ve výzbroji ČSLA a poté armády ČR, licenčně se vyráběly ve firmě Aero Vodochody.
Obsah |
MiG-21F-13 (Fishbed-C)
Hlavní technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 7,150 m
- Délka trupu: 13,460 m (celková délka, včetně trubice PVD, 15,760 m)
- Výška: 4,100 m
- Nosná plocha: 23,00 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 4980 kg
- Vzletová hmotnost: 7370 kg
- Max. vzletová hmotnost: 8625 kg (s přídavnou nádrží a dvěma 250kg pumami)
- Pohonná jednotka: jeden dvourotorový turbokompresorový motor konstrukční kanceláře Sergeje Konstantinoviče Tumanského, typ Tumanskij R-11F-300
- Tah motoru: 3900 kp (38,25 kN)
- Tah motoru: 5750 kp (56,39 kN) s přídavným spalováním
Výkony
- Maximální rychlost ve výšce: 2125 km (M = 2,05)
- Cestovní rychlost: 930 km/h ve výšce 11 000 m
- Operační dostup: 17 500 m
- Počáteční stoupavost: 140 m/s
- Čas výstupu do výšky 10 000 m: 3,20 minuty
- Dolet (maximální technický dolet, s příd. nádrží): 1670 km ve výšce 11 000 m
Výzbroj
- jeden kanón NR-30 ráže 30 mm
- Zdroj:Wikipedia