L-200 Morava
Let L-200 Morava
Let L-200 Morava je československý víceúčelový letoun, který je pro svou oblíbenost a kvalitu v současnosti využíván zejména pro vyhlídkové lety.
Obsah |
Vývoj
Vývoj letounu L-200, který se měl stát novým aerotaxíkem, začal v továrně Let Kunovice roku 1955. Výsledkem konstrukční kanceláře byl zdařilý pětimístný kovový dolnoplošník. První let prototypu XL-200 se uskutečnil 9. dubna 1957. Při letových zkouškách se ukázalo, že motory nejsou dost výkonné. Nový plánovaný motor M-337 byl k dispozici až roku 1959 a jeho instalace výrazným způsobem zlepšila výkony letounu. Do roku 1964 vyrobilo 367 kusů letadel všech typů.
Verze letounu
- XL-200 - prototyp
- L-200 - s motorem Walter "Minor" 6-III
- L-200A - s motorem M-337
- L-200D - zmodernizovaný typ
Technické údaje
- Rozpětí: 12,31 m
- Délka: 8,61 m
- Plocha křídel: 17,3 m2
- Hmotnost prázdná: 1275 kg
- Hmotnost vzletová: 1950 kg
- Pohon: 2x čtyřtaktní motor M-337
- Výkon motoru: 2 x 154 kW
- Maximální rychlost: 300 km/h
- Maximální dolet 1900 km
- Dostup 6200 m
Další uživatelé
Austrálie, Argentina, Bulharsko, Kuba, Maďarsko, NDR, NSR, Velká Británie, Egypt, Indie, Itálie, Polsko, Jižní Afrika, SSSR, Jugoslávie, Egypt, Francie, Indonesie, Švýcarsko, Švédsko.
Zdroj:Wikipedia